Mäter kvaliteten i välfärden
Hemtjänstindex nyhetsbrev nr 33
Förenklad biståndshandläggning på Youtube – Boka kommunmöte – Webbplatser granskas från 11 augusti – Nöjda kunder
Hemtjänstindex gör det lätt att se var man enklast kan förbättra hemtjänstens kvalitet och jämföra hemtjänstens kvalitet mellan kommuner. Indexet lanserades 2022 och uppdateras årligen. Bakom Hemtjänstindex står SPF Seniorerna. Indexmodellen är framtagen av mätexpertis med stöd av Allmänna arvsfonden.
Inspelat webbinarium om förenklad biståndshandläggning
SKR höll för några veckor sedan ett webbinarium med anledning av den nya socialtjänstlagen och dess öppning för insatser utan individuell behovsprövning i bland annat hemtjänsten. En inspelning av webbinariet släpps inom kort via Youtube. Där medverkar bland andra experter från Hemtjänstindex, som är den enda instansen med koll på vilka kommuner som använder möjligheten idag. Också forskare och kommuner med praktisk erfarenhet deltar.
Länk kommer att publiceras på SKR:s webbplats på denna sida.
Boka genomgång av Hemtjänstindex 2025 redan nu
Kommuner som abonnerar eller har beställt Hemtjänstindex 2025 är välkomna att redan nu ta kontakt med oss och föreslå datum för genomgång av resultatet 2025, exempelvis i slutet av december eller i januari. Planen är att Hemtjänstindex 2025 publiceras i början av december. Abonnenter och förbeställande prioriteras när vi bokar kommunmöten och får på så sätt möjlighet till en genomgång i nära anslutning till publiceringen av indexet.
Vi rekommenderar i vanlig ordning att förbeställa årets rapportpaket, antingen via abonnemang eller beställning av årets rapportpaket. Här finns mer information.
Genomgång av webbplatser startar 11 augusti
En viktig datakälla för Hemtjänstindex är den information som finns (eller saknas) på kommunernas webbplatser. Årets genomgång startar den 11 augusti. Information om vad som bör finnas på webbplatsen finns på vår checklista.
Kundenkät genomförd
Under våren har Hemtjänstindex genomfört en enkät bland kommuner som använder det rapportpaket vi kan erbjuda. Här är några resultat
- 88 procent mycket nöjda/nöjda
- 85 procent upplever mycket stor nytta/stor nytta
- 92 procent har genomfört förbättringsaktiviteter
Ett citat från en av användarna:
”Rapportpaketet har verkligen underlättat för oss i arbetet med våra förbättringsområden och sett var vi kan satsa på kort sikt och på lång sikt. På förvaltningen har vi fått en gemensam bild och för politiken har det blivit ett kvitto på att åtgärderna är de rätta”
Me detta vill teamet bakom Hemtjänstindex önska nyhetsbrevets läsare