Mäter kvaliteten i välfärden
Beställ eller abonnera på Hemtjänstindex rapportpaket
Rapportpaketet omfattar samtliga data som ligger bakom kommunens indexresultat och i rapportpaketet ingår:
- access till det digitala analysverktyget (ingen begränsning av antalet användare inom kommunen)
- en skriftlig analys av kommunens resultat där kommunens styrkor och utvecklingsområden tydliggörs
- en bank med powerpointbilder som i detalj illustrerar kommunens resultat
- ett digitalt möte med Hemtjänstindex analytiker där kommunens resultat gås igenom och det digitala verktyget introduceras
Läs mer om rapportpaketet här.
Kommunen kan även utöver kommunrapporten även beställa eller abonnera på en analys av enheters och eventuella privata utförares kvalitet, där de olika enheternas/utförarnas styrkor och utvecklingsområden tydliggörs. Läs mer om Index per enhet/utförare här.
Priset för de olika rapportpaketen framgår nedan. Vid abonnemang får kommunen utökad information om goda exempel från andra kommuners kvalitetsarbete, förmåner i samband med utbildningar och prioritet vid rapportskrivande Läs mer om abonnemang här.
Beställning sker via mail till order@hemtjanstindex.se se nedan vilken information som vi behöver för er order
Priser för rapportpaket 2025: Kommunrapport + index per enhet/utförare
Rapportpaket | Kommun med upp till 15 000 invånare: | Kommun med 15–30 000 invånare: | Kommun med 30–70 000 invånare: | Kommun med 70–200 000 invånare: | Kommun med 200 000 eller fler invånare: |
Rapportpaket kommunnivå | 28 000 kr | 38 000 kr | 48 000 kr | 58 000 kr | 68 000 kr |
Rapportpaket kommunnivå och Index per enhet/utförare | 63 000 kr | 73 000 kr | 83 000 kr | 93 000 kr | Kontakta oss för offert |
Priserna ovan är exklusive moms. Samma priser gäller för abonnemang som vid beställning av enstaka rapportpaket. Vid förbeställning får kommunen ett förhandsbesked 24 timmar innan årets Hemtjänstindex publiceras.
Leverans av rapport sker i samband med publiceringen av årets index, via ett mail med inloggningsuppgifter till rapportportalen. Besked om leveransdatum ges när beställningen mottagits. Fakturering sker vid leverans och avtalspart är Välfärdsindex i Sverige AB. Betalningsvillkor 30 dagar (netto). Här är de allmänna villkor som gäller våra uppdrag om inte annat avtalas. Vid abonnemang gäller även följande villkor.
Om kommunen önskar mer information om Hemtjänstindex, kontakta info@hemtjanstindex.se
Det digitala analys- och rapportverktyget
Hemtjänstindex digitala analys- och rapportverktyg är utvecklat i samarbete med Svenskt Kvalitetsindex.

Via verktyget går det till exempel att
- Identifiera styrkor, svagheter och utvecklingsmöjligheter
- Jämföra kommunens resultat ner på detaljnivå med riksgenomsnittet
- Jämföra med tidigare år
- Prioritera insatser utifrån seniorernas uppfattning
- Hitta goda exempel från andra kommuner
Här är en film där vi visar hur verktyget ser ut och hur det kan användas.
Läs mer om rapportpaketet och det digitala verktyget här.
Hemtjänstindex på enhets- och utförarnivå
För att ytterligare kunna stärka kvaliteten inom hemtjänsten kan vi även leverera index på enhets- och utförarnivå, vilket ger kommunen en analys av de olika enheternas och eventuella privata utförares styrkor och utvecklingsområden.
Via de 25 indikatorer som finns på enhetsnivå/utförarnivå får vi fram dels ett samlat index för per enhet eller utförare, dels två delindex – Utförande samt Stöd och Utveckling. Därmed kan både kommunala enheter och privata utförare där sådana finns få stimulans och hjälp att stärka sin kvalitet. Se priser i matrisen ovan.
Läs mer om Index per enhet/utförare här.
Stöd i utvecklingsarbetet
Hemtjänstindex kan erbjuda ytterligare tjänster till kommuner som använder rapportpaketet. Det kan till exempel gälla
- information till ledningsgrupp
- information till den politiska nämnden
- ledning av workshop som start för förbättringsarbetet
- kompletterande analyser eller benchmark
Läs mer om våra tilläggstjänster här.
Beställning sker via order@hemtjanstindex.se, se nedan vilken information som vi behöver för er order.
Välkommen att kontakta projektledningen för Hemtjänstindex via order@hemtjanstindex.se så bekräftar vi er beställning.
Vid beställning, ange alltid: